Leadership and emotional intelligence at the managerial level; perspectives of ontological, epistemological, methodological knowledge and paradigm
Liderazgo e inteligencia emocional a nivel gerencial; perspectivas del conocimiento ontológico, epistemológico, metodológico y el paradigma.
Keywords:
Management, emotional intelligence, Leadership, knowledgeAbstract
This essay addresses the ontological, epistemological, methodological and paradigm planes of scientific knowledge, which will allow us to interpret the nature of social phenomena, the action of knowledge and its communication, identify the reason for reality, that is, the ideal means to reach knowledge, the path that leads us to knowledge. These planes contribute in this essay with the reflection, understanding and interpretation of the object of study from the ontological, epistemological and methodological point of view, associated with leadership and emotional intelligence at managerial level; it is described how it leads to the construction of knowledge for which it begins by discerning on these concepts separately, in order to create a basis on which the discussion that will allow the development of this topic can germinate.
References
Alvaro y Garcia. (2008). Readalyc. Obtenido de Características más relevantes del paradigma socio-crítico: su aplicación en investigaciones de educación ambiental y de enseñanza de las ciencias realizadas en el Doctorado de Educación del Instituto Pedagógico de Caracas: https://www.redalyc.org/pdf/410/41011837011.pdf [Consulta:2022 Noviembre, 11]
Benavides y Gónzales. (2005). Redalyc. Obtenido de Métodos en investigación cualitativa: triangulación: https://www.redalyc.org/pdf/806/80628403009.pdf Consulta:2022 Octubre, 11]
Fernández, J. (2005), Sistemas organizacionales. Teoría y práctica, Editorial Universidad de Colombia (EDUCC), Bogotá, ISBN: 958-8325-02-6
Ferrin, H. (2018). Polo Del Conocimiento. La gerencia y sus nuevas tendencias. Un aporte al desarrollo empresarial (Documento en línea), Disponible: file:///C:/Users/yoga%20520/Downloads/521-1244-2-PB.pdf Consulta:2022 Octubre, 13]
Goleman, D. (2004). Plataforma Harvard. Obtenido de Artículo Como ser un Lider: hhttps://hbsp.harvard.edu/product/10263-HBK-ENG?Ntt=daniel+goleman&itemFindingMethod=Search Consulta:2022 Octubre, 26]
Gonzales, D. (2016). La Inteligencia Emocinal y el Liderazgo. Consulta:2022 Octubre, 13]
Harvard Business Publishing. (2020). UMB Virtual. Obtenido de Rol del Gerente Moderno: https://hbsp.harvard.edu/search?N=&Nrpp=25&Ntt=The+role+of+the+modern+manager&searchLocation=header Consulta:2022 Octubre, 23]
Hernandez, S. y Rodriguez , (2020), Introducción a la Administración. Editorial McGraw-Hill, ISBN 10: 6071506174ISBN 13: 9786071506177
Hincapié, J. P. (2017). Elementos ontológicos, epistemológicos y metodológicos para la construcción de un marco teórico de estudio de los activos intangibles. Obtenido de DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.cc18-45.eoem: http://www.scielo.org.co/pdf/cuco/v18n45/0123-1472-cuco-18-45-00086.pdf Consulta:2022 noviembre, 28]
Marinez y Ríos. (2006). Los Conceptos de Conocimiento, Epistemología y Paradigma, como Base Diferencial en la Orientación Metodológica del Trabajo de Grado. Obtenido de Redalyc: https://www.redalyc.org/pdf/101/10102508.pdf Consulta:2022 Octubre, 11]
Mayer, J. (Julio de 2006). Google Académico. La Inteligencia Emocional. Obtenido de https://factorhuma.org/attachments_secure/article/8301/IE_cast.pdf: Consulta:2022 Octubre, 13]
Padrón, J. 2007. Tendencias epistemológicas de la investigación científica en el Siglo XXI. Cinta moebio 28: 1-28
Pirela y Sánchez. (2004). Redalyc . Obtenido de Artículo. Enfoque epistemológico del liderazgo transformacional: https://www.redalyc.org/pdf/737/73710203.pdf Consulta:2022 Octubre, 12]
Ramirez, J. y Vega, O. (2015), Sistemas de Información Gerencial e Innovación para el Desarrollo de las Organizaciones, (Revista en línea), Disponible: https://www.redalyc.org/pdf/784/78440280006.pdf [Consulta: 2022, Noviembre 08]
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Robert Samaniego, Xavier Páez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
RICIT está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.