The business tourism in beaches of the Caribbean: an analysis under Butler's theory
Los negocios turísticos en playas del caribe: un análisis bajo la teoría de Butler
Keywords:
Beach, Tourist business, Comparative, Caribe RegionAbstract
The beach is a destination of the most important attractions of tourist destinations where there are several businesses that are the basis of economic activity offered by the development in the community where they are located. The article compares the model of the life cycle of tourist destinations with the inventory of tourist businesses on the beaches of Cancun, San Juan and Punta Cana, with the purpose of knowing the commercial activity that is offered to visitors in the zones of study. It was reflected on the differences and similarities between the tourist beaches of the three international destinations in different stages, the reflection that allows to project a future scenario of economic development and the establishment of business strategies in the segment of sun and beach.
References
Asociación de Hoteles y Turismo de la República Dominicana. (2017). Indicadores. Recuperado el 13 de septiembre 2017 de: http://www.asonahores.com/estad%C3%ADsticas/bolet%C3%ADn-mensual.aspx
Ayuntamiento de Benito Juárez. (2017). Cumple Contigo. Recuperado el 2017, de http://cancun.gob.mx/visitantes/informacion-turistica
Banco Central de la República Dominicana. (2017). Información recopilada Estadísticas económicas. Recuperado el 23 septiembre 2017 de: https://www.bancentral.gov.do/estadisticas_economicas/turismo/
BANXICO. (2017). Banco de México. Recuperado 3 de octubre de 2017 de: http://www.banxico.org.mx/estadisticas/index.html
Bejarano, R. (1997). Vegetación y paisaje, Madrid, España: Universidad de Sevilla.
Bryman, A. (2005). Research methods and organization Studies, London, Unidted Kindom: Unwin Hyman.
Clark, J. (1996). Coastal Zone Management Handbook. USA: CRC Press
Creswell, J. (2012). Inquiry and research design choosing among five traditions. USA: SAGE Publications. International Educational and Professional Publisher.
Christaller, W. (1964). Some considerations of tourism location in Europe: The Peripheral Regions –Underdeveloped Countries- Recreation areas. Papers in Regional Science, 12 (1). 95-105
Departamento de Empresas y Servicios del Ministerio de Turismo (2016). Divisas turísticas de la República Dominicana. Recuperado de: http://mitur.gob.do
De la Torre, O. (1997). El turismo fenómeno social. México: Fondo de cultura económica.
Dean, J. (1950) Princing policies for new products. Harvard bussiness review, 28 (6), 45-54.
Díaz, M. (2014). Negocios Internacionales. España: Ediciones pirámide.
García, H. (2017). Sin Embargo. Recuperado el 06 de junio de 2017, de: http://www.sinembargo.mx/opinion/02-07-2013/15643
Gilbert, E. (1939). The Growth of the Island and Seaside Health Resort in England. Scottish Geographical Magazine, 55, 16-35.
Government Development Bank of Puerto Rico. (2011). Puerto Rico Economic Inidcators. Recuperado 5 de octubre 2017 de: http://gdbpr.com/documents/PREI013012.pdf
Gundermann, H. (2010). El método de los estudios de caso. México: Porrúa.
INEGI. (2016). Instituto Nacional de Estadística y Geografía. Recuperado el 2017, de http://www.inegi.org.mx/0
Instituto Turístico de Valencia. (1995). Bases para la ordenación de los espacios turísticos de la comunidad Valenciana. Ed. Institut Turistic Valencia, Valencia.
Junta de Planificación del Gobierno de Puerto Rico. (2016). Aspectos Socioeconómicos de la Economía de Puerto Rico. Recuperado 15 junio 2017 de: http://www.gdb-pur.com/spa/economy/pr-monthly-economic-indicators-time-series.html
Lundtrop, S. & Wanhill, S., (2001) The resort lifecycle theory. Generating Process and estimation. Annals of Tourism research, 28 (4), 947-964.
Méndez, J. (2015). Concepto definición. Obtenido 23 agosto 2017 de http://conceptodefinicion.de/observacion/
Marlowe, H. (1999). Assessing the economic benefits of america´s coastal regions. Industry-Driven Changes and Policy Respond, USA: SAGE
Miossec, J. (1977). Un modelé de l´espace touristique. L´espace Géographique, 6 (1) 41-48
Noronha, R. (1976). Review of the sociological literatura on Tourism. New York: World Bank.
Organización Mundial de Turismo (2017). OMT Barómetro Turístico agosto 2017. recuperado 20 octubre 2017 de: http://www.e-unwto.org/doi/abs/10.18111/wtobarometeresp.2017.15.4.1
Rondón, J. (2010). Análisis de los diferentes componentes del ecosistema de playa en Riohacha, Colombia. Recuperado 1 agosto 2014 de: http://www.academia.edu/4985767/INFORME_PLAYA
SECTUR. (2017). Secretaria de Turismo. Recuperado 5 de octubre del 2017, de: http://www.datatur.sectur.gob.mx/SitePages/ActividadHotelera.aspx
SEDETUR. Secretaria de Turismo de Quintana Roo. Recuperado 2 septiembre de 2017 de: http://sedetur.qroo.gob.mx/estadisticas/indicadores/2017/Indicadores%20Tur%20-%20Enero%20-%20Septiembre%20%202016.pdf
Puerto Rico Hotel & Tourism Association. (2017). Información turística. Recuperado 23 agosto 2017 de: http://www.prhta.org/convention/promotional_tools.php
Sonda, R., Escalona, C., & Morales, R. (2014). La Playa como uso de Negocios Turísticos en Cancún. México: Universidad del Caribe.
Silverman, D. (2011). Interpreting qualitative data. Londres: Sage Publications.
Szilasi, W. (2010). Introducción a la fenomenología de Hussherl. España: Amorrortu Editores.
UNESCO (2017). United Nations Education Sientific and Cultural Organization, Recuperado 22 abril 2017 de: www.unesco.org/nac/geoportal.php?country=DO&language=S
Yepes, V. (1999). Las playas en la gestión sostenible del litoral. España Universidad de Murcia.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
RICIT está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.