Emotional salary in hotel and gastronomic establishments: case study applied in Bucaramanga, Santander

Salario emocional en establecimientos hoteleros y gastronómicos: caso de estudio aplicado en Bucaramanga, Santander

Authors

  • Sebastián García-Méndez Unidades Tecnológicas de Santander, Colombia
  • Yolibet Cecilia Fontalvo-Ballestas Universidad de Investigación y Desarrollo, Colombia.
  • Laura Cristina Marín-Guarín Universidad de Investigación y Desarrollo, Colombia
  • Daniel Corzo Arevalo Universidad Industrial de Santander, Colombia

Keywords:

competitiveness, hotels, restaurants, human talent, salary, emotional

Abstract

Hotels and restaurants in Bucaramanga, a city located in the department of Santander in Colombia, are immersed in a highly competitive environment, and having highly motivated employees can be considered a source of competitive advantage, which can potentially allow them to attract new customers and improve repurchase periods. In this sense, the main objective of the study is to describe the emotional salary of employees in this sector, through the application to 180 collaborators of the Quality of Life at Work Survey, considering elements such as well-being and quality of life, and family support service, contemplating descriptive, transversal, non-experimental and quantitative characteristics. The results indicate that trust is one of the aspects with the highest scores, which is the reason for inferring topics of autonomy in the management of human talent; however, it is evident that there is a need to improve in elements related to social services, since they are perceived as the lowest. Finally, in conclusion, it can be affirmed that emotional salary is a key variable in the management of human talent in the 21st century, recognizing the importance of personnel retention in the achievement of business objectives.

Author Biographies

Sebastián García-Méndez, Unidades Tecnológicas de Santander, Colombia

Dr. (C) Ciencias de la Educación. Grupo de investigación: SOLYDO.  Docente Investigador del Programa de Ingeniería Industrial de las Unidades Tecnológicas de Santander, Colombia.

Yolibet Cecilia Fontalvo-Ballestas, Universidad de Investigación y Desarrollo, Colombia.

Magíster en Administración. Grupo de Investigación SINERGIA. Universidad de Investigación y Desarrollo, Colombia.

Laura Cristina Marín-Guarín, Universidad de Investigación y Desarrollo, Colombia

Magíster en Administración. Grupo de Investigación SINERGIA. Universidad de Investigación y Desarrollo, Colombia.

Daniel Corzo Arevalo, Universidad Industrial de Santander, Colombia

Doctorando en Ciencias Sociales y Humanas, Universidad Industrial de Santander, Colombia.

References

Bejarano, M., Suárez, R., & Vera, M. (2018). La satisfacción laboral y su efecto en la satisfacción del cliente, un análisis teórico. INNOVA Research Journal, 3(8), 140-146.

Burgos, G., Molestina, M., & Castro, R. (2017). Concepción e importancia del Salario Emocional en las organizaciones privadas con fines de lucro. Recuperado de: http://www. eumed. net/libros-gratis/actas/2017/innovacion/2-concepcion-e-importanciadel-salario.pdf.

Chávez, L. (2015). Gestión del talento humano. Riobamba: La Caracola Editores.

Corzo, D., & García-Méndez, S. (2020). La gestión de departamentos y destinos turísticos de Colombia según el Índice de Competitividad Turística Regional (ICTRC). Revista Internacional De Turismo, Empresa Y Territorio, 4(2), 158-177.

D'Meza, G., Zaldívar, M., & Martín, R. (2016). La expansión internacional de la industria hotelera de los países desarrollados como opción estratégica para los países subdesarrollados. Economía y Desarrollo, 157(2), 23-38.

Fernández, I. (2015). Felicidad organizacional: cómo construir felicidad en el trabajo. B de Books.

Fernández, N. (2002). El desarrollo profesional de los trabajadores como ventaja competitiva de las empresas. Cuadernos de Gestión, 2 (1), pp. 65-90.

Garza, E., Badii, M., & Abreu, J. (2008). Mejoramiento de la calidad de servicios mediante el modelo de las discrepancias entre las expectativas de los clientes y las percepciones de la empresa. Revista Daena (International Journal of Good Conscience), 3(1).

González, J., & Ruiz, P. (2011). Investigación cualitativa versus cuantitativa: ¿dicotomía metodológica o ideológica? Índex de enfermería, 20(3), 189-193.

Herzberg, F. (1969). Una vez más: ¿Cómo motivar a sus empleados? Harvard Business Review.

Lalangui, J., Espinoza, C., & Pérez, M. (2017). Turismo sostenible, un aporte a la responsabilidad social empresarial: Sus inicios, características y desarrollo. Revista Universidad y Sociedad, 9(1), 148-153.

Loughlin, C., & Barling, J. (2001). Young workers' work values, attitudes, and behaviors. Journal of occupational and organizational Psychology, 74(4), 543-558.

Lucia-Casademunt, A., Morales-Gutiérrez, A., & Ariza-Montes, J. (2012). La implicación emocional en el puesto de trabajo: Un estudio empírico. Intangible capital, 8(2), 364-405.

Medina, F., Munduate, L., Martínez, I., Dorado, M., & Mañas, M. (2004). Efectos positivos de la activación del conflicto de tarea sobre el clima de los equipos de trabajo. Revista de Psicología Social, 19(1), 3-15.

Medina, A., Gallegos, C., & Lara Hadi, P. (2008). Motivación y satisfacción de los trabajadores y su influencia en la creación de valor económico en la empresa. Revista de administracao publica, 42(6), 1213-1230.

Mendoza-Flórez, Y., Villamizar-Correa, P., García-Méndez, S., & Gutiérrez, J. (2021). Relación entre la cultura organizacional, la satisfacción laboral y el engagement en el sector confecciones de Piedecuesta, Santander. I+ D REVISTA DE INVESTIGACIONES, 16(1), 216-224.

Mendoza-Vega, R., Murillo-Murillo, E., & García-Méndez, S. (2020). Relación entre satisfacción laboral y engagement en empleados operativos de la empresa de transporte Cotrascal SAS. I+ D REVISTA DE INVESTIGACIONES, 15(1), 76-84.

Moreno, L. (2012). Dirección y gestión de recursos humanos. 7a edic. Ediciones Díaz de Santos.

Nazario, R. (2006). Beneficios y motivación de los empleados. Invenio: Revista de investigación académica, (17), 133-145

Olea Suárez, D. M., & Pacheco García, R. (2013). Marketing, la administración y la gerencia básica para las mipymes colombianas. Universidad Piloto de Colombia.

Palma, H., Parejo, I., & Sierra, D. (2018). Gestión de la calidad: elemento clave para el desarrollo de las organizaciones. Criterio libre, 16(28), 169-185.

Perilla-Toro, L., & Gómez-Ortiz, V. (2017). Relación del estilo de liderazgo transformacional con la salud y el bienestar del empleado: el rol mediador de la confianza en el líder. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 33(2), 95-108.

Restrepo, P. L. (2014). La flexibilidad laboral y el salario emocional. Aglala, 5(1), 34-68.

Rubio, G., & Varón, A. (2018). Valor que subroga el salario emocional como práctica de responsabilidad social empresarial interna en la gobernanza cooperativa. Revista Iberoamericana de Economía Solidaria e Innovación Socioecológica, 1, pp. 87-100.

Ruiz de Maya, S., & Grande, I. (2013). Casos de comportamiento del consumidor: Reflexiones para la dirección de marketing. ESIC Editorial.

Salvador-Moreno, J. E., Torrens-Pérez, M. E., Vega-Falcón, V., & Noroña-Salcedo, D. R. (2021). Diseño y validación de instrumento para la inserción del salario emocional ante la COVID-19. RETOS. Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 11(21), 41-52

Sampieri, R. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill México.

Sánchez-Sellero, M. C., Sánchez-Sellero, P., Cruz-González, M. M., & Sánchez-Sellero, F. J. (2014). Características organizacionales de la satisfacción laboral en España. Revista de administração de empresas, 54(5), 537-547.

Segredo, A., García, A., López, P., León, P., & Perdomo, I. (2017). Comunicación organizacional como dimensión necesaria para medir el clima en las organizaciones en salud pública. Horizonte sanitario, 16(1), 28-37

Terán, J. (2017). Salario emocional y su relación con el rendimiento laboral. UC Pablo, Recopilador) Arequipa, Perú.

Torrecilla, O. (2005). Clima organizacional y su relación con la productividad laboral. Mza., documento de cátedra, Facultad de Ciencias Políticas y Sociales, UNC.

Varela, R., & Olarte, T. (2018). Assessment of the level of competitiveness of the tourism sector in the Metropolitan Area of Bucaramanga (Colombia). Turismo y Sociedad, 23, 199-211.

Veiga de Cabo, J., & Zimmermann, M. (2008). Modelos de estudios en investigación aplicada: conceptos y criterios para el diseño. Medicina y seguridad del trabajo, 54(210), 81-88.

Viñán, J., Logroño, K., Guerrero, D., Logroño, G., & Pino, S. (2018). Satisfacción laboral y el estudio de variables que intervienen en la docencia universitaria. Atlante Cuadernos de Educación y Desarrollo, (julio).

Yáñez, R., Loyola, G., & Huenumilla, F. (2009). La confiabilidad en el Líder: Un estudio sobre las enfermeras jefes de un hospital. Ciencia y enfermería, 15(3), 77-89.

Published

2023-07-10

How to Cite

García-Méndez, S., Fontalvo-Ballestas, Y. C., Marín-Guarín, L. C., & Corzo Arevalo, D. (2023). Emotional salary in hotel and gastronomic establishments: case study applied in Bucaramanga, Santander: Salario emocional en establecimientos hoteleros y gastronómicos: caso de estudio aplicado en Bucaramanga, Santander. Kalpana- Revista De Investigación, (24), 27–40. Retrieved from https://publicaciones.udet.edu.ec/index.php/kalpana/article/view/158