Quality certifications, an analysis of the limitations for its acceptance and subsequent adoption in the tourist MSMEs of the State of Mexico

Certificaciones de calidad, un análisis de las limitantes para su aceptación y posterior adopción en las MiPymes turísticas del Estado de México.

Authors

  • Arlén Sánchez Valdés Universidad Autónoma del Estado de México- México

Keywords:

tourist offer, tourists, MSMEs, quality of the offer, sustainable development

Abstract

The emergence of new tourist profiles has led to a series of changes that force us to rethink the tourist offer of tourist destinations. Above all, of those that have arisen spontaneously and whose investment is mainly of a family nature characterized by MSMEs which implies the reformulation of strategies that favor the professionalization of the existing offer as a way to remain competitive in the market and at the same time to promote the sustainable development of destinations.

This is a descriptive study of qualitative nature, where through a series of field visits, interviews with key actors, and the application of one hundred questionnaires to entrepreneurs from five magical towns in the State of Mexico, the current lag facing the tourist offer mainly propitiated by; the lack of interest of businessmen, the absence of public policies that promote certification actions and the lack of recognition of the market in relation to quality seals, laying the foundations for future studies related, not only with tourism offer but also with competitiveness and sustainable development of tourist destinations.

References

Almirón, A., Bertoncello, R., y Troncoso, C. A. (2006). Turismo, patrimonio y territorio: Una discusión de sus relaciones a partir de casos de Argentina. Estudios y perspectivas en turismo, 15(2), 101-124.

Barton, C., Haywood, J., Jhunjhunwala, P. y Bhatia, V. (2013), “Travelling with millennials”, The Boston Consulting Group, SP, available at: www.bcg.com/documents/file129974.pdf (accessed11 February 2018).

Bercial, R. Á., y Timón, D. A. B. (2005). Nuevas Tendencias En El Desarrollo De Destinos Turísticos: Marcos Conceptuales Y Operativos Parasu Planificación Y Gestión. Cuadernos de turismo, (15), 27-44.

Cadena, G. (2011). Factores internos que hacen que la atención al cliente en un establecimiento de alimentos y bebidas de un patio de comidas sea fría y poco amable. Kalpana, (6), 30-37.

Cavagnaro, E., Staffieri, S., y Pvostma, A. (2018). Understanding millennials’ tourism experience: values and meaning to travel as a key for identifying target clusters for youth (sustainable) tourism. Journal of Tourism Futures, 4(1), 31-42.

Creswell, J.W. (2014). Research Design: Qualitative, quantitative and mixes methods approach. Estados Unidos: SAGE

Eyerman, y Turner. (1998). Outline of a theory of generations. New York: European Journal of Social Theory.

Garibay, J. (2018, 23 noviembre). Conoce los hábitos de consumo de los Millenials, Baby Boomers y el resto de las generaciones. Merca 2.0. Recuperado 06 enero, 2019, de https://www.merca20.com/conoce-los-habitos-de-consumo-de-los-millennials-baby-boomers-y-el-resto-de-las-generaciones.

Howe, H. y Strauss, W. (1997). The fourth turning: An American Prophecy. New York: Broadway Books.

Ibañez, R. M. (2011). Diagnóstico de la calidad y competitividad del sector turístico en México. Cuadernos de turismo, (28), 121-143.

Ibañez, R.M. (2015). Competitividad Turística en México. Tur y Des, 8(18).

Ibery, B., y Kneafsey, M. (2000). “Registering regional speciality food and drink products in the United Kingdom: the case of PDOs and PGIs. Area”, 32 (3), 317-325.

INEGI (2017) recuperado el 02 de octubre de 2019 en: https://www.inegi.org.mx/app/mapa/denue/

Inglehart, R. (1997). Modernization and postmodernization: Cultural, economic, and political change in 43 societies. New Jersey: Princeton University Press

López F. (1999). Política turística y territorio en el escenario del cambio turístico. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, (28), 23-38.

Mazariegos, A., Águila , J. M., Pérez, M. L., y Cruz, R. D. J. (2013). El control interno de una organización productora de café certificado, en Chiapas, México. Revista mexicana de agronegocios, (17- 33).

Mesias, O. (2010). Investigación Cualitativa.

Neumayer, E. y Perkins, R. (2005). Uneven geographies of organizational practice: Explaining the cross‐national transfer and diffusion of ISO 9000. Economic geography, 81(3), 237-259.

Ovolo Hotels (2013), “Millennial marketing in hospitality. Presentation given at UNWTOs 5th global summit on city tourism”, 1-2 November 2016, Luxor, available at: http://cf.cdn.unwto.org/sites/all/files/pdf/3_3_amadou_doumbia-ovolo_hotels-millennial_marketing_in_hospitality.pdf (accessed 11 February 2018).

Ruíz, A.V, Vázquez, R. y Díaz, A. (2015). La Calidad Percibida del Servicio en establecimientos Hoteleros de Turismo Rural. Papers de Turisme, (19), 17-33.

Sánchez, A, y Vargas, E. E. (2015). Turismo sustentable. Un acercamiento a su oferta. Multiciencias, 15(3), 347-354.

Sánchez, A., Vargas, E. E., Castillo, M., Rodriguez, F., Nava, R. M., y Guadarrama, E. (2018). Análisis Sustentable a partir del modelo del Ciclo de Vida. Situación y perspectiva de Ixtapan de la Sal, México. Revista Ibero-Americana de Estratégia (RIAE), 17(2).

SECTUR (2003) información recuperada el 03 de octubre de 2019 de: https://www.gob.mx/sectur/acciones-y-programas/certificacion-turistica

Tolon, A. y Lastra, X. (2009). Los alimentos de calidad diferenciada. Una herramienta para el desarrollo rural sostenible. Revista electrónica de medioambiente, 6, 45-67.

Vera J., López, F., Marchena, M., Antón, S (1997). Análisis Territorial del Turismo. Barcelona: Ariel.

Vera, J. (2001). Planificación y gestión del desarrollo turístico sostenible: propuestas para. Alicante: Instituto Universitario de Geografía, Universidad de Alicante.

Published

2019-11-19

How to Cite

Sánchez Valdés, A. . (2019). Quality certifications, an analysis of the limitations for its acceptance and subsequent adoption in the tourist MSMEs of the State of Mexico: Certificaciones de calidad, un análisis de las limitantes para su aceptación y posterior adopción en las MiPymes turísticas del Estado de México. Kalpana- Revista De Investigación, (17), 137–150. Retrieved from https://publicaciones.udet.edu.ec/index.php/kalpana/article/view/21